Referenssi

Blogi

Älä heitä vaikuttajaasi hukkaan

Sosiaalisen median valjastaminen oman yrityksesi markkinointikoneiston osaksi on entistä tärkeämpää jo senkin vuoksi, että sosiaalista mediaa käyttää yhä suurempi potentiaalisten asiakkaiden ryhmä. Sosiaalisen median parissa kasvaneista suuri osa on jo täysi-ikäisiä ja työssäkäyviä. Heidän elämäänsä sosiaalinen media kuuluu elintärkeänä ja ilmiselvänä osana. Perinteiset mediat jäävät tässä kohderyhmässä selvästi jalkoihin, eivätkä tavoita tätä jatkuvasti kasvavaa ryhmää. Kuinka siis saat yrityksesi tai tuotteesi varmasti näkymään ja kuulumaan myös tälle kohderyhmälle?

Yhtenä ratkaisuna toimii vaikuttajamarkkinointi, jossa sosiaalisen median toimijoita houkutellaan oman tuotteesi taustavoimaksi. Näitä vaikuttajia voivat olla sosiaalisessa mediassa seuratut ja suositut bloggaajat, vloggaajat tai instagramiin kuvia lataava henkilö.

Panicin pitkäaikainen yhteistyö Rajalan kanssa toimii tästä oivallisena esimerkkinä. Panic ylläpitää Rajala Ambassador –kilpailua, jossa sisällöntuottajat kisaavat erilaisissa kuvaus- ja sisällöntuotantoon liittyvissä tehtävissä. Tekijät tuottavat sisältöä Rajalan kilpailuun, mutta toimivat samalla vaikuttajamarkkinoinnin kulmakivinä. Moni kisaan osallistuvista on jo laajasti seurattuja sosiaalisen median eri kanavilla. Heidän tuotoksensa kiinnostavat juuri sitä kuvaamisesta ja kuvauskalustosta innostunutta yleisöä, jota Rajala mainonnassaan tavoittelee.

Tärkeimpinä asioina onnistuneessa vaikuttajamarkkinoinnissa on tunnistaa tavoitteet, jotka halutaan saavuttaa sekä löytää oikeat vaikuttajat kyseiselle hankkeelle. Vaikuttajien avulla tavoitat moninkertaisen määrän tuotteesi kannalta oleellista kohderyhmää. Lisäksi seuratut henkilöt suosittelijoina vahvistavat tuotteesi ja palvelusi brändiä positiivisesti.

Tärkeää on muistaa, että onnistuneessa vaikuttajamarkkinointikampanjassa on vaikuttajille tarjottava heitä puhuttelevia palkintoja. Palkinnot voivat olla näkyvyyttä, tuotteita tai rahaa, mutta vaikuttajan on oltava motivoitunut kirjoittamaan kiinnostavaa ja houkuttelevaa sisältöä.

Muutoin vaikuttajamarkkinointi on hukkaan heitetty mahdollisuus.