Referenssi

Blogi

Ostamisen jalo taito

Ostaminen ja tilaaminen ovat haastavia ja taitoa vaativia asioita. Erityisesti luovilla aloilla asiakkaan tilauksen jalostaminen toivotun kaltaiseksi tuotteeksi voi olla mutkikas prosessi.

On selvää, että asiakas saattaa tilata jotain, joka on vain kaukainen ajatus toivotusta lopputuloksesta. Ammattimaisen mainostoimiston tehtävä on kääntää tämä hennosti lepattava ajatus selkeäksi ilmeeksi ja tuotteeksi.

Tästä huolimatta asiakkaankin on hyvä muistaa, että tilausta tehdessä olisi hyvä olla jonkinlainen ajatus, runko tai toive, jonka varaan ilmettä tai kampanjaa rakennetaan. Asiakas on oman alansa rautaisin ammattilainen. Kattava ja rakentava keskustelu mainostoimiston kanssa selventää linjaa, jolle asiakkaan mainos rakentuu.

Kun toimistolla on selkeä kuva asiakkaan tarpeista, on myös asiakkaan helpompi keskittyä omaan yritykseensä eikä pitkään ja aikaa vievään viestittelyyn toimiston kanssa.

Projektin alkaessa graafikko rajaa visuaalisen ilmeen suuntaa esittelemällä asiakkaalle vaihtoehtoja, joihin suunnitelmaa lähdetään viemään. Usein asiakkaat vastaavat tähän ensimmäiseen yhteydenottoon tyrmistyksellä. ”Olisimmehan me itsekin osanneet tuollaisia tehdä”, vaikka viestissä olisikin tähdennetty visuaalisen ilmeen raja-arvojen kartoittamista.

Eihän maalarikaan maalaa teostaan yhdellä pensselinvedolla vaan kerroksia syntyy useita. Kerrokset synnyttävät sävyjä ja värejä, jotka koskettavat katsojaansa. Samoin on visuaalisen ilmeen suunnittelussa, sisällöntuotannossa tai logon suunnittelussa.

Keskustelun kautta löydetään asiakkaan toivoma lopputulos. Ammattitaidosta kertoo se, että asiakkaan tuntoja ja arvoja osataan peilata näihin tuotoksiin.

Lopputulos on kirkas, kun asiakkaan sanoma on yksinkertainen, selkeä ja kuluttajalle aukeaa välittömästi sen sisältö.

Keskustelkaa ja arvostakaa asiakastanne, mutta myös tilauksenne toteuttajaa. Molemminpuolinen kunnioitus on avainasemassa. Palkinto odottaa jokaisen yhteistyössä toteutetun projektin päässä.