Referenssi

Blogi

Vähäisten sanojen taito

Parhaat asiat voidaan sanoa muutamilla sanoilla. Lausahdukset, kuten minä rakastan sinua, olet kaunis, tuoksut hyvältä, kertovat sanojensa summaa suurempaa tarinaa. Edellisissä lauseissa piilee salaisuus myös onnistuneen mainostekstin ja epäonnistuneen mainostekstin välillä.

Tiivis lausahdus, kuten olet kaunis, puhuttelee meitä kaikkia. Se luo tunnetta ja vie meidät takaisin muistoihimme.

Kirjoittamisen ammattilaiset sanovat aina, että hyvän kirjoituksen tai tarinan koukun on oltava selkeästi esillä jo tarinan alussa. Näin lukija jaksaa lukea tarinan loppuun asti.

Tämä korostuu entisestään, kun mobiililaitteita selaavat lukijat ”skannaavat” sisältöä ja siirtyvät välittömästi seuraavaan. Erityisesti jos aihe tuntuu laahaavan.

Mikä siis avuksi? Muista miettiä kirjoittamiesi sanojen painoarvoa. Ovatko ne tarpeellisia vai voitko edelleen lyhentää sanomaasi?

Rakastan, kaunis ja tuoksu pitävät sisällään samat tarinat kuin ensimmäisessä kappaleessa, mutta jättävät lukijan mielikuvitukselle tilaa rakentaa tarinaa sanojen ympärille.

Anna lukijalle mahdollisuus. Kerro vähän, kuvaile ja mielikuvitus tehköön lopun.

Joskus yksinkertainen on kaunista ja tavoiteltavaa.

Tässä lisää. Tiivistäminen on jalo taito.

https://medium.com/microsoft-design/take-the-time-to-use-fewer-words-450e650cdaf7#.itdxix9g2