Panic Blogi

Maiseman maalailu on mahtavaa

Panic ylläpitää Suomen Ammattiluontokuvaajat ry:n Minun Maisemani –valokuvauskilpailua. Kilpailun tavoitteena on kunnioittaa 100-vuotiasta itsenäistä Suomea ja kerätä kattava arkisto suomalaisten mielimaisemia. Kisaan saa osallistua kuka tahansa lähettämällä kuvan omasta mielimaisemastaan.

Mistään pienen harrastajakunnan kilpailusta ei ole kyse. Kisa alkoi tammikuussa 2017 ja heti ensimmäisen kuukauden aikana kilpailun sivuille ladattiin tuhansia kuvia.

–Tällaiseen alkuun ei kukaan voinut uskoa. Kisan alku oli jotain aivan uskomatonta. Sivuille ladattiin tuhansia ja tuhansia kuvia, Suomen Ammattiluontokuvaajat ry:n hallituksen jäsen Jussi Leppänen iloitsee

Hänen mukaansa kilpailun räjähtävä alku on ollut pitkälti hyvien yhteistyökumppaneiden ja järjestäjien työn tulosta.

–Kisa kuuluu Suomi 100 –ohjelmaan, joten se on näkynyt yhteistyökumppaneidemme, kuten Valokuva-lehden toiminnassa, Leppänen iloitsee.

Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat myös Rajala sekä Scandinavian Outdoor, jotka ovat lahjoittaneet palkintoja voittajille. Kuukauden parhaita onkin palkittu useiden satojen eurojen arvoisilla palkinnoilla.

Kilpailun tuomaristo koostuu Suomen Ammattiluontokuvaajat ry:n tunnetuista kuvaajajäsenistä. Heidän tehtävänsä ei ole helppo, sillä käsittämättömän laajasta kuvamateriaalista heidän on poimittava kuukauden voittajat. Myös yleisö saa äänestää suosikkejaan ja suosituimmat kuvat näytetään kerran kuukaudessa Ylen aamu-tv:ssä.

Koko kilpailun voittajat julkistetaan Suomen täyttäessä sata vuotta.

–Muutama päivä ennen itsenäisyyspäivää järjestetään iso palkitsemistilaisuus. Tämä kilpailu on jo nyt ylittänyt kaikki odotukset, joten tuomaristolla on kova työ löytää tuhansien upeiden kuvien joukosta palkittavat tuotokset, Leppänen uskoo.

Leppänen uskoo kilpailun suosion vain kasvavan loppua kohden.

–Parhaat kuvausilmat ovat vasta tulossa. Kevät ja kesä tuovat tullessaan kisasivuille oikean kuvien tulvan, Leppänen toteaa innoissaan.

http://www.minunmaisemani.fi

Ostamisen jalo taito

Ostaminen ja tilaaminen ovat haastavia ja taitoa vaativia asioita. Erityisesti luovilla aloilla asiakkaan tilauksen jalostaminen toivotun kaltaiseksi tuotteeksi voi olla mutkikas prosessi.

On selvää, että asiakas saattaa tilata jotain, joka on vain kaukainen ajatus toivotusta lopputuloksesta. Ammattimaisen mainostoimiston tehtävä on kääntää tämä hennosti lepattava ajatus selkeäksi ilmeeksi ja tuotteeksi.

Tästä huolimatta asiakkaankin on hyvä muistaa, että tilausta tehdessä olisi hyvä olla jonkinlainen ajatus, runko tai toive, jonka varaan ilmettä tai kampanjaa rakennetaan. Asiakas on oman alansa rautaisin ammattilainen. Kattava ja rakentava keskustelu mainostoimiston kanssa selventää linjaa, jolle asiakkaan mainos rakentuu.

Kun toimistolla on selkeä kuva asiakkaan tarpeista, on myös asiakkaan helpompi keskittyä omaan yritykseensä eikä pitkään ja aikaa vievään viestittelyyn toimiston kanssa.

Projektin alkaessa graafikko rajaa visuaalisen ilmeen suuntaa esittelemällä asiakkaalle vaihtoehtoja, joihin suunnitelmaa lähdetään viemään. Usein asiakkaat vastaavat tähän ensimmäiseen yhteydenottoon tyrmistyksellä. ”Olisimmehan me itsekin osanneet tuollaisia tehdä”, vaikka viestissä olisikin tähdennetty visuaalisen ilmeen raja-arvojen kartoittamista.

Eihän maalarikaan maalaa teostaan yhdellä pensselinvedolla vaan kerroksia syntyy useita. Kerrokset synnyttävät sävyjä ja värejä, jotka koskettavat katsojaansa. Samoin on visuaalisen ilmeen suunnittelussa, sisällöntuotannossa tai logon suunnittelussa.

Keskustelun kautta löydetään asiakkaan toivoma lopputulos. Ammattitaidosta kertoo se, että asiakkaan tuntoja ja arvoja osataan peilata näihin tuotoksiin.

Lopputulos on kirkas, kun asiakkaan sanoma on yksinkertainen, selkeä ja kuluttajalle aukeaa välittömästi sen sisältö.

Keskustelkaa ja arvostakaa asiakastanne, mutta myös tilauksenne toteuttajaa. Molemminpuolinen kunnioitus on avainasemassa. Palkinto odottaa jokaisen yhteistyössä toteutetun projektin päässä.

Älä heitä vaikuttajaasi hukkaan

Sosiaalisen median valjastaminen oman yrityksesi markkinointikoneiston osaksi on entistä tärkeämpää jo senkin vuoksi, että sosiaalista mediaa käyttää yhä suurempi potentiaalisten asiakkaiden ryhmä. Sosiaalisen median parissa kasvaneista suuri osa on jo täysi-ikäisiä ja työssäkäyviä. Heidän elämäänsä sosiaalinen media kuuluu elintärkeänä ja ilmiselvänä osana. Perinteiset mediat jäävät tässä kohderyhmässä selvästi jalkoihin, eivätkä tavoita tätä jatkuvasti kasvavaa ryhmää. Kuinka siis saat yrityksesi tai tuotteesi varmasti näkymään ja kuulumaan myös tälle kohderyhmälle?

Yhtenä ratkaisuna toimii vaikuttajamarkkinointi, jossa sosiaalisen median toimijoita houkutellaan oman tuotteesi taustavoimaksi. Näitä vaikuttajia voivat olla sosiaalisessa mediassa seuratut ja suositut bloggaajat, vloggaajat tai instagramiin kuvia lataava henkilö.

Panicin pitkäaikainen yhteistyö Rajalan kanssa toimii tästä oivallisena esimerkkinä. Panic ylläpitää Rajala Ambassador –kilpailua, jossa sisällöntuottajat kisaavat erilaisissa kuvaus- ja sisällöntuotantoon liittyvissä tehtävissä. Tekijät tuottavat sisältöä Rajalan kilpailuun, mutta toimivat samalla vaikuttajamarkkinoinnin kulmakivinä. Moni kisaan osallistuvista on jo laajasti seurattuja sosiaalisen median eri kanavilla. Heidän tuotoksensa kiinnostavat juuri sitä kuvaamisesta ja kuvauskalustosta innostunutta yleisöä, jota Rajala mainonnassaan tavoittelee.

Tärkeimpinä asioina onnistuneessa vaikuttajamarkkinoinnissa on tunnistaa tavoitteet, jotka halutaan saavuttaa sekä löytää oikeat vaikuttajat kyseiselle hankkeelle. Vaikuttajien avulla tavoitat moninkertaisen määrän tuotteesi kannalta oleellista kohderyhmää. Lisäksi seuratut henkilöt suosittelijoina vahvistavat tuotteesi ja palvelusi brändiä positiivisesti.

Tärkeää on muistaa, että onnistuneessa vaikuttajamarkkinointikampanjassa on vaikuttajille tarjottava heitä puhuttelevia palkintoja. Palkinnot voivat olla näkyvyyttä, tuotteita tai rahaa, mutta vaikuttajan on oltava motivoitunut kirjoittamaan kiinnostavaa ja houkuttelevaa sisältöä.

Muutoin vaikuttajamarkkinointi on hukkaan heitetty mahdollisuus.

Vähäisten sanojen taito

Parhaat asiat voidaan sanoa muutamilla sanoilla. Lausahdukset, kuten minä rakastan sinua, olet kaunis, tuoksut hyvältä, kertovat sanojensa summaa suurempaa tarinaa. Edellisissä lauseissa piilee salaisuus myös onnistuneen mainostekstin ja epäonnistuneen mainostekstin välillä.

Tiivis lausahdus, kuten olet kaunis, puhuttelee meitä kaikkia. Se luo tunnetta ja vie meidät takaisin muistoihimme.

Kirjoittamisen ammattilaiset sanovat aina, että hyvän kirjoituksen tai tarinan koukun on oltava selkeästi esillä jo tarinan alussa. Näin lukija jaksaa lukea tarinan loppuun asti.

Tämä korostuu entisestään, kun mobiililaitteita selaavat lukijat ”skannaavat” sisältöä ja siirtyvät välittömästi seuraavaan. Erityisesti jos aihe tuntuu laahaavan.

Mikä siis avuksi? Muista miettiä kirjoittamiesi sanojen painoarvoa. Ovatko ne tarpeellisia vai voitko edelleen lyhentää sanomaasi?

Rakastan, kaunis ja tuoksu pitävät sisällään samat tarinat kuin ensimmäisessä kappaleessa, mutta jättävät lukijan mielikuvitukselle tilaa rakentaa tarinaa sanojen ympärille.

Anna lukijalle mahdollisuus. Kerro vähän, kuvaile ja mielikuvitus tehköön lopun.

Joskus yksinkertainen on kaunista ja tavoiteltavaa.

Tässä lisää. Tiivistäminen on jalo taito.

https://medium.com/microsoft-design/take-the-time-to-use-fewer-words-450e650cdaf7#.itdxix9g2