Referenssi

Blogi

Millaisia ovat hyvät markkinointipelit ja mihin se perustuu?

Hyvä markkinointipeli herättää nopeasti pelaajan huomion ja pitää pelaamisen kynnyksen mahdollisimman pienenä unohtamatta hauskuutta ja jännitystä. Tällä taataan positiivinen mielikuva pelin järjestäjän brändistä ja tuotteesta, sekä saadaan pelaaja kokeilemaan peliä uudestaan, jonka kautta myös mainoksen parissa vietetty aika saadaan useisiin minuutteihin.

Mainospeli saavuttaa koukuttavuutensa ja miellyttävyytensä, kun se on tietysti hauska ja leikkisä, sekä myös jujultaan tarpeeksi yksinkertainen ja nopeasti omaksuttava. Liian vieraalta, monimutkaiselta tai haastavalle vaikuttavan pelin kohdalla kuluttajalle saattaa tulla osallistumisen kynnys liian isoksi. Palkitsevaa ja innostavaa markkinointipelissä on esimerkiksi pisteiden kerääminen, tasoilla eteneminen, palkinnon tavoitteleminen tai muut kevyet haasteet ja kilpailu muita vastaan, joiden kautta pelaaja saa koettua onnistumisen tunnetta.

Markkinointipelien tuottama mielihyvä perustuu onnellisuus- ja mielihyvähormonin, dopamiinin eritykseen. Dopamiinia tuotetaan aivojen hypotalamuksen tyvitumakkeissa ja muun muassa palkitsevat, leikkisät pelit lisäävät sen tuottoa. 

Asiakas nauttii pelin pelaamisesta ja kokemus samanaikaisesta markkinoinnista jää positiiviseksi. Brändistä luotu kuva on siis myönteinen ja asiakas aktiivisesti tutustuu siihen omasta tahdostaan paremmin kuin esimerkiksi ohimenevän some-mainoksen välityksellä.